Var femte biljett har blivit hospitality

Bild till nyheten Var femte biljett har blivit hospitality
Spirit of Shankly går hårt åt klubbens biljettpolitik.

Liverpool släppte nyligen detaljer kring försäljningen av biljetter på Anfield för den gångna säsongen och en sak som är värd att notera är ökningen av hospitality-biljetter med lounger i olika priskategorier.

Enligt sajten This Is Anfield är nu ungefär var femte biljett av publikkapaciteten på dryga 61 000 hospitality. Den siffran har ökat efter ombyggnationen av Anfield Road Stand, där 1800 av de 7000 extra platserna reserverades för hospitality.

För många är nu hospitality det enklaste sättet att se en match på Anfield, men det är också biljetter som kostar flera tusen kronor.

Endast 25 procent av biljetterna går ut till medlemsförsäljning, där man har en ytterst liten chans att ta sig igenom den långa kön.

44 procent av biljetterna är säsongskort, en andel som har minskat i takt med att stadion har blivit större. Enligt Football Ground Guide ligger detta i botten av Premier League-klubbarna.

Bäst i klassen på det området är lokalrivalen Everton, som på Goodison Park hade runt 80 procent säsongskortsinnehavare. Det är oklart vad siffran kommer att bli på nya Hill Dickinson Stadium.

Liverpools intäkter på matchdagar har ökat kraftigt de senaste åren och enligt Swiss Ramble passerade det hundra miljoner pund för första gången under det föregående räkenskapsåret. Men det utgör ändå en relativt blygsam andel av de totala intäkterna, runt 17 procent.

Dessa siffror, kombinerat med det låga antalet säsongskort, gör att supportergrupper som Spirit of Shankly har gått hårt ut mot Liverpools biljettpolitik.


Supportergruppen fick tidigare i år en stor seger när Liverpool FC valde att frysa biljettpriserna för andra säsongen i rad inför säsongen 2025/26. Men kampen för att göra fotbollen mer tillgänglig för lokalbefolkningen fortsätter med oförminskad styrka.

Oförskämda prishöjningar

Säsongskort på Anfield varierar från 713 pund för de billigaste till 904 pund för de dyraste. Det finns bara tre klubbar som har ett högre belopp för det billigaste säsongskortet som erbjuds, men däremot finner vi elva klubbar som har ett dyrare säsongskort än 904 pund, enligt ticket-compare.com.

Spirit of Shankly-ledaren Paul Khan, som norska supporterklubben har intervjuat, berättar att hans första säsongskort 1983 kostade 36 pund. Nu betalar han 735 – 20 gånger så mycket som för 40 år sedan.


– Klubben hänvisar till att många andra höjer priserna och att de har hållit dem stabila de senaste åren, men frågar du oss, är det inte tillräckligt. I idealfallet borde priserna gå ner,

Gareth Roberts i Spirit of Shankly menar att det är oförskämt av Premier League-klubbarna att utnyttja lokalbefolkningens plånböcker på det sättet.

– De måste förstå att de hotar en kultur genom att fortsätta denna utveckling. Ska Premier League behålla statusen som världens bästa liga med unik atmosfär, behöver man supportrarna. Det finns andra sätt för klubbarna att få in pengar på. Höjningar av biljettpriser utgör en liten procentandel av intäkterna. Liverpool drar in över 600 miljoner pund om året tack vare bland annat några enorma tv-avtal.

– Varför ska de då vända sig till dem som har minst råd? avrundar Roberts.

Källa: liverpool.no


⛱️

Snabblänkar att ha koll på i sommar!

  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
Stöd våra sponsorer