2024-10-08
Streamingindustrin har ändrats – snabbt. Linjär-tv drivs långsamt mot sin död medan svenskar allt oftare väljer streamingplattformar som låter dem streama på språng.
Samtidigt blir smart-TV populärare, och att sportsbetting på casino online är ett självklart alternativ för de som gillar vadslagning. I dagens artikel tittar vi på statistik kring utveckling kring svenskars sporttittande.
Enligt en undersökning från 2023 gillar 70 % av svenskar att titta på sport. De som uppger att de tittar regelbundet tittar i snitt på sport 2 timmar och 42 minuter varje vecka.
Den populäraste streamingplattformen bland svenskarna är SVT Play – 73 % föredrar denna streamingplattform. Efter SVT Play är ranken i popularitet TV4 Play, Netflix, Viaplay, HBO Max, Disney och Discovery . Dessa streamingplattformar tar upp den största delen av den svenska marknaden – under 10 % föredrar en annan plattform än de som nämnts.
Om du inte vill missa senaste nytt inom Premier League är Viaplay kanske den bästa plattformen att se på direktsänd sport.
För svenskar verkar det som om gratis streaming blivit allt viktigare medan färre svarar att det är innehållet som spelar störst roll. Denna trend drivs främst av unga, och är säkert en anledning till att det är SVT Play och TV4 Play som är favoriterna bland svenskar.
Nästan 1 av 10 uppger att det är sportutbudet som styr valet av streamingtjänst, och 11 % tycker det är viktigt att man kan se på flera olika skärmar.
Även om vi ser att Smart-TVs blir populärare betyder detta inte nödvändigtvis att linjär TV kommer att försvinna. Linjär-tv används fortfarande även om andelen som väljer linjär-TV över smart-TV blir mindre och mindre. Detta tyder inte nödvändigtvis på att man ser mindre på linjär-TV utan till stor del handlar det om att man streamar mer överlag.
Särskilt under idrottssevenemang drar svenskar nytta av linjär TV. Nästan hälften av svenskarna säger att de förmodligen behåller linjär-tv ett tag till. Dessutom lägger svenskar i snitt 24 timmar per år bara på att hitta något att streama. Detta är ett problem som kan undvikas när man tittar på traditionell TV.
Unga gillar att kunna se på direktsändning både på TV men också på språng. Det är just därför moderna streamingplattformar – som SVT Play – är så populära. Man kan både njuta av en match framför en 75 tum TV med vänner och hålla koll på vad som händer via direktsändning på mobilen när man är på bussen på väg till jobbet.
Det är både spänningen av en match och gemenskapen av att titta på matcher tillsammans som gör sporttittande så lockande. Nära 9 av 10 svenskar vill se på sport i sällskap med andra, och helst ska det vara nära och kära snarare än en sportbar. Att se med en partner är det vanligaste, men det finns en skillnad på män och kvinnors intresse i sport. Över hälften av män ser på sport varje vecka medan bara 19 % av kvinnor streamar sport lika ofta.
Det handlar dessutom om umgänge snarare än att man måste gilla samma lag. Troligtvis tycker du att det är okej att se på sport med någon som inte supportrar Liverpool – bara en av 20 tycker att det är viktigt att man gillar samma lag.
Och många delar med sig av lyckan även när man inte fysiskt är tillsammans – 20 % delar streamingtjänstkonto med någon utanför sitt hushåll. Denna siffra är så hög som 40 % när man kollar på yngre tittare.