2020-10-02
Liverpool Football Club tecknade ett mångårigt reklamkontrakt med spelbolaget 1XBET men utnyttjade nyligen en klausul som innebar att de kunde bryta samarbetet.
Detta efter att 1XBET fått sin brittiska licens indragen.
Om Liverpool fortsatt sitt samarbete med 1XBET hade de riskerat ett stort bötesbelopp för att medvetet ha samarbetat med ett företag som erbjudit olaglig betting.
Det brott som 1XBET gjorde sig skyldiga till var att man streamade matcher i Premier League utan att ha tillstånd för att göra det. Detta är inte den enda oegentlighet som 1XBET anklagats för. En utredning har visat att de även tillåtit betting på den grymma sporten tuppfäktning på vissa marknader. Det har även medverkat till spel på sportevents med tävlanden som är minderåriga och som anses ligga i riskgruppen för matchfixning. Detta strider mot den brittiska spellagstiftning och så grova överträdelser hade gjort att de förlorat sin licens även i Sverige, om de varit ett online casino i sverige. Dock var detta inte fallet.
1XBET är ett ryskt företag och har beskrivits som ett av de snabbast växande företagen inom betting. Det var en av anledningarna till att Liverpool var villiga att samarbeta med dem. De har försvarat sig genom att hävda att det varit så många annonsnätverk och andra inblandade parter att de förlorade kontrollen över hur och i vilka sammanhang som deras varumärke användes.
Förutom Liverpool har även Tottenham och Chelsea haft reklamavtal med 1XBET. Tottenham har valt att avsluta allt samarbete med spelbolaget helt och hållet. Chelsea har agerat på samma sätt som Liverpool i frågan och inväntar resultat av vidare utredningar. Liverpool har tills vidare tagit bort all reklam för 1XBET och namnet på företaget listas inte längre som en av Liverpools sponsorer.
Kopplingen mellan spelbolag och stora fotbollsklubbar är stark sedan länge. Kopplingen är helt naturlig eftersom betting på de mest älskade klubblagen omsätter väldigt stora belopp. Det är positivt för ett företag som erbjuder betting att synas på de stora arenorna som många sport- och bettingintresserade har ögonen på.
Om en fotbollsklubb vill bli förknippad med en schysst värdegrund är det viktigt att de inte marknadsför oetiska företag på sina matchtröjor och i andra sammanhang. När det gäller 1XBET har något gått snett och det är rimligt att tro att spelbolag kommer att synas mer noga i sömmarna av potentiella partners efter detta.