2019-07-26
Sedan 2011 äger Los Angeles Lakers powerforward LeBron James två procent av aktierna i Liverpool FC, sedan han investerat nio miljoner dollar.
En investering som visat sig vara ett riktigt klipp ekonomiskt.
Superstjärnan följer klubben tätt, vilket märktes tydligt under vårens Champions League-resa, där han uttryckte sin glädje över framgångarna på sociala medier.
Nu är han och affärspartnern Maverick Carter på väg att ingå ett nytt avtal med Liverpool genom företaget Uninterrupted, som ska utveckla dokumentärer och serier som visar upp både klubben och spelarna för sin publik över hela världen.
Uninterrupted samarbetar redan med exempelvis PSG-stjärnan Kylian Mbappe.
– Fotboll är den största sporten i världen. Utövarna som spelar i de största ligorna och landslagen påverkar kulturen i USA på ett sätt vi aldrig har sett tidigare. Vår strategi är att ge de internationella fotbollsstjärnorna en plattform inom USA:s media som känns autentisk för dem, medan vi samtidigt bygger vårt varumärke i Europa, säger Carter enligt Front Office Sports.
– Vi vill sätta ett nytt ljus på spelarna som den europeiska publiken redan känner till och älskar. Vi jobbar med flera avtal, dokumentärer och serier. Några med individuella spelare, några med specifika klubbar som Liverpool.
Om avtalet stämmer så är det inte första gången som Liverpool släpper in kameror bakom kulisserna på Melwood. 2012 visades sex avsnitt av dokumentärserien "Being Liverpool" som hade stor framgång.
Ifjol gick det också rykten om en liknande serie då Amazon var i kontakt med klubben. Men den gången var det Jürgen Klopp som satte stopp för planerna.
"Det var många som höjde på ögonenbrynen i Liverpool, bland annat John Henry som var beredd att släppa in kameror. Men Klopp hade sista ordet och sade nej. Klopp tror inte att det finns något att tjäna på fly-on-the-wall-exponering och att folks attityd förändras när det är kameror i närheten", rapporterade exempelvis Daily Mail.
Men nu tycks det som att managern har skiftat mening, eftersom klubben ska släppa in Uninterrupted.
Förra veckan snackade Liverpools kommersielle direktör Bill Hogan om möjligheten att ingå i ett sådant samarbete och han bekräftade även att klubben hade regelbunden kontakt med LeBron James och Carter i Uninterrupted.
– Vi är faktiskt i samtal med Uninterrupted för att snacka om vad vi kanske kan göra tillsammans, sa Hogan till Forbes.
– Efter att ha sett Manchester Citys framgångsrika dokumentär-serie på Amazon vill klubben undersöka möjligheten att samarbeta med ett produktionsbolag på olika plattformar, för att öka intresset för klubben i Nordamerika, rapporterade Shlomo Sprung från Forbes efter att ha intervjuat Hogan.
Källa: Echo, liverpool.no