Quantcast

Nästa match (Premier League)

Crystal Palace klubbmärke Crystal P (H)

måndag 15 aug 21:00

Nike vill införa matchtröjor vartannat år

Bild till nyheten

Nike planerar att erbjuda Liverpool och övriga partners möjligheten att behålla samma matchtröjor i två år innan de byts ut.

Enligt tidningsrapporter från Frankrike funderar Nike på att skapa skräddarsydda dräkter till klubbarna som  levereras vartannat år i ett försök att minska miljöpåverkan. Faktum är att textilindustrin ansvarar för två procent av världens utsläpp av växthusgaser. 

För två år sedan tecknade Liverpool ett dräktavtal med Nike värt £30M per år, men med tillägget att klubben kan dra in ytterligare 20 procent av intäkterna som säljs globalt. Enligt vissa experter kan Liverpool potentiellt tjäna omkring £70M per år med den uppgörelsen. 

En till tre matchtröjor för varje ny säsong har varit vardagsmat sedan 2012 med sponsorer som Adidas, Warrior, New Balance och Nike. Innan dess byttes dräkterna för det mesta ut vartannat år.

Med stigande levnadskostnader och allt dyrare biljettpriser, tv-abonnemang och merchandising har tillverkaren Nike nu börjat lägga fokus på den enskilde supportern. 

Brentford har exempelvis annonserat att man kommer att spela i samma matchtröjor som förra säsongen för att minska kostnaderna för fansen och samtidigt dra sitt strå till stacken för miljön.

Enligt La Source Parisienne, med god insyn i Paris SG, skulle den franska toppklubben kunna bli först ut att byta dräkterna till en tvåårscykel från och med nästa säsong. Vilket troligen även öppnar dörren för Nikes andra stora partnerskap som Liverpool, Barcelona och Inter.

För den enskilde supportern är det givetvis ett välkommet initiativ, liksom för hela planeten. För Liverpools del handlar det med största sannolikhet om minskade årsinkomster.

Men vad gör man inte för miljön?

Liverpools tröjleverantörer

1973-1985 – Umbro

1985-1996 – Adidas

1996-2006 – Reebok

2006-2012 – Adidas

2012-2015 – Warrior 

2015-2020 – New Balance

2020 – Nike

Bannerbild