2020-09-16
Liverpools hemmatröja förra säsongen var den sista som New Balance levererade som klubbens tröjsponsor. Tröjan blev en supersuccé och var enligt Liverpool Echo den tröja som sålde allra bäst i hela Storbritannien och nästan i dubbelt så många exemplar som den från 2018/19.
Inför denna säsong tog Nike över som tröjsponsor och deras första hemmatröja väckte starka reaktioner när den först släpptes, där folk i huvudsak reagerade på valet att inkludera den så kallade teal-färgen. Ser man till försäljningssiffrorna så har de minskat med 12 procent jämfört med förra säsongen och för målvaktströjan en nedgång på hela 30 procent.
Tappet i försäljning innebär att Liverpool nu är trea på den nämnda listan där Arsenal toppar med Chelsea - vars försäljning av hemmatröjan ökat med 84 procent denna säsong - som tvåa.
Den nyligen lanserade tredjetröjan, med inspiration från de magiska Europakvällarna på Anfield, har en nedgång i försäljning på 57 procent. När det gäller bortatröjan så är dock siffrorna positiva, det är nämligen det mest populära tröjan av sitt slag i hela Storbritannien just nu och jämfört med förra säsongen har försäljningen ökat med 34 procent.
Bortsett från Chelseas otroliga ökning har det generellt sett skett en nedgång i tröjförsäljning för Premier League-klubbarna. Supportrar i Storbritannien köper färre tröjor än under något av de fem senaste åren.
De negativa ekonomiska konsekvenser till följd av coronaviruset nämns som huvudsaklig anledning till den minskade försäljningen.