Halkar efter Arsenal och Chelsea

Bild till nyheten Halkar efter Arsenal och Chelsea
Liverpool har denna säsong halkat ned till en tredjeplats vad gäller antalet sålda hemmatröjor efter att ha toppat listan med förra årets hyllade New Balance-tröja.

Liverpools hemmatröja förra säsongen var den sista som New Balance levererade som klubbens tröjsponsor. Tröjan blev en supersuccé och var enligt Liverpool Echo den tröja som sålde allra bäst i hela Storbritannien och nästan i dubbelt så många exemplar som den från 2018/19. 

Inför denna säsong tog Nike över som tröjsponsor och deras första hemmatröja väckte starka reaktioner när den först släpptes, där folk i huvudsak reagerade på valet att inkludera den så kallade teal-färgen. Ser man till försäljningssiffrorna så har de minskat med 12 procent jämfört med förra säsongen och för målvaktströjan en nedgång på hela 30 procent. 

Tappet i försäljning innebär att Liverpool nu är trea på den nämnda listan där Arsenal toppar med Chelsea - vars försäljning av hemmatröjan ökat med 84 procent denna säsong - som tvåa.

Den nyligen lanserade tredjetröjan, med inspiration från de magiska Europakvällarna på Anfield, har en nedgång i försäljning på 57 procent. När det gäller bortatröjan så är dock siffrorna positiva, det är nämligen det mest populära tröjan av sitt slag i hela Storbritannien just nu och jämfört med förra säsongen har försäljningen ökat med 34 procent.

Bortsett från Chelseas otroliga ökning har det generellt sett skett en nedgång i tröjförsäljning för Premier League-klubbarna. Supportrar i Storbritannien köper färre tröjor än under något av de fem senaste åren. 

De negativa ekonomiska konsekvenser till följd av coronaviruset nämns som huvudsaklig anledning till den minskade försäljningen.


10 kommentarer

  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
Stöd våra sponsorer