Quantcast

Nästa match (Premier League)

Brentford klubbmärke Brentford (B)

lördag 25 sep 18:30

Dreambox ? ? ?

Forum » Off Topic » Dreambox ? ? ?
Antal kommentarer: 13
2012-09-23 19:38, Toyen

Hejsan, jag hoppas på lite respons ang. en 

Dreambox.

Jag undrar ifall någon av er har en sådan eller har haft samt hur fan det fungerar? Vad skall man tänka på och framförallt kan vi ha en sådan? Vad är "kraven" för denna manick?

Svar uppskattas sannerligen.
Peace!

2012-09-23 22:23, jonaslfc

Det jag vet är att det går via Internet och att du behöver com hem för att kunna använda det. 

2012-09-24 09:12, Enrique toao

Angående dreambox finns för både com eller parabol har du parabol så se till att du har 2 st huvud på parabolen. har du en "signal leverantör som programmerar boxen" så är det bara å koppla in antennkabeln å titta efter att du gjort en kanalsökning.

2012-09-24 10:08, Robbokop

Finns Dreambox för sat, kabel och marksänd tv. Om man vill se tv billigt så går man ihop ett gäng med varsin dreambox, löser 1 st abonnemang och sedan delar man ut nycklarna via nätet. Fungerar dock inte med hd-kanaler.

2012-09-26 13:01, Toyen

phil neal knows what i´m talking about =)

Men för att summera = Måste jag ha 2 huvuden på satelitmottagaren?
HD funkar inte för fem öre eller går det kringgå?
Vilken typ av minimum på bredband är att rekommendera, vi har 30 ner nu (vet inte ut)?

Tack så mycket sirväs för länken, bra läsning och mycket (pust), skall väl tillägga att jag har en vän som innehar en DB och som är nöjd SAMT förbannat mycket sämre än mig på datorer och programvara så detta borde vara en "Walk in the park" för mig då eller är jag ute och slår hål i luften då?

2012-09-26 23:04, Patric

För att klargöra lite mer vad som gäller.
Finns 3 versioner av Dreambox: S, C, T. Satellit, Cable(Com Hem) Terresterial(vanlig tv-antenn)
Satellit är att föredra om man har möjlighet till detta, då det största utbudet finns här.
2 huvuden SKA du ha, i annat fall får du antingen in bara viasat eller canaldigital.
HD kanaler fungerar(för tillfället) på canaldigitals samtliga hd kanaler, men däremot ingenting på viasats.
Ska finnas en fulfix för att få hd på viasat kanalerna att fungera, men det är ju "leverantören" som måste se till att fixa det då, och är rätt riskabelt då man riskerar att spärra korten helt istället.
Angående bandbredd som du behöver, har du ett gammalt 28.8 modem, så klarar du dig på det ;)
Är i princip ingen datamängd alls som skickas/tas emot, endast dekrypteringsnyckel. Signalen kommer från parabolen eller motsvarande källa.

Angående kunnande osv, så behöver man egentligen inte speciellt mycket. Då "leverantören" i regel antingen kan köpa in och programmera boxen så allt är fixat alt. att man själv köper boxen och "leverantören" endast programmerar den. Efter det så är det bara plug and play, sålänge parabolen är korrekt inställd, och att man har en nätverkskabel att plugga in i boxen vid tvn där man ska ha den.

Liten sammanfattning som blev ganska lång :)

Om det finns mer frågor om det, så skrik till så ska jag försöka hjälpa till att lösa dem.

2012-09-27 06:40, Toyen

Tack så mycket Patric, mycket givande och bra förklarat. Idag har vi Viasat, är helt klart nöjd med dem men jag tänker "kostnadsmässigt", hmm hmm, men fördel är att ha en plats klar med "leverantören" samt ett till huvud.

Då undrar jag följande, eftersom vi har Viasat idag och om jag förstår detta rätt skall vi skaffa ett C More huvud också som sätts bredvid nuvarande huvud :S ?

2012-09-27 08:25, Robbokop

Viasat och Cmore sänder från olika satelliter, så det behövs ett huvud till varje. Sen kan fylla på med fler huvuden om man vill ha in lite tyska kanaler också. Själv kör jag med en 55cm Toroid-parabol med 5 huvuden.

2012-09-29 15:24, Patric

Toyen:
Stämmer, du behöver ett huvud till, men är ju generella huvuden, så är inte specifikt viasat resp. cmore huvud. Är bara vinkeln som de sitter i :)
Jo, blir rätt stor prisskillnad faktiskt, speciellt om man ska ha fulla paketen för båda leverantörerna, har för mig jag räknade lite på det och det blir ca 10% av priset om man kör dreambox, lite beroende på vad "leverantören" tar för pris givevis

2012-09-30 08:47, Toyen

Okej, då är jag med lite på noterna. En sista fråga (detta ligger ju lite längre fram i tiden men alltid bra att vara förberedd) är ang. boxen, finns det någon speciell box som är bättre lämpad eller som man skall passa sig för? En önskan är att jag skall kunna spela in på hårddisken samt så läste jag att det fanns en box som var "seg" i kanalbytet och att det tog en stund, mina "krav" om vi skall kalla det så är att det skall gå att spela in, ge bra bild (om möjligt HDMI kopplad till reciever) och vara snabb.

Eller är det i princip bara att köpa en från blocket och plugga in den, typ?
För många krav? 

Tack för alla svar hittills grabbar och flickor, uppskattas.

Kommentera i tråden